Route Open Monumentendag 2020

Zondag 13 september | 13.00 tot 17.00 uur

Dit jaar een monumentendag die zich helemaal buiten afspeelt. Vanwege de richtlijnen voor corona heeft het comité dit jaar een aangepaste versie van de Monumentendag georganiseerd. Er is een route van circa 5 km samengesteld langs Dongense mozaïeken (geplaatst in wanden of vloeren) en gevelstenen. Deze route kunt u fietsen of wandelen in uw eigen tempo. Op drie locaties in Dongen staan vrijwilligers van de heemkundekring de Heerlyckheit Dongen om u, opgepaste afstand binnen de regels van het RIVM, meer achtergrondinformatie te geven over die speciale plek.

Torenspits St. Josephkerk op hoek Hoge Ham-St. Josephstraat:

Zoals bekend verlenen de vrijwilligers van de heemkundekring medewerking aan de restauratie van de torenspits van de voormalige St. Josephkerk. Op locatie vertellen ze u alles over de staat van de toren en welke werkzaamheden uitgevoerd zijn of zullen worden.

Mozaïeken Marius de Leeuw: Cambreurcollege:

De heemkundekring zet zich in voor behoud en een herbestemming van deze kunstwerken. Op het grasveld voor de school krijgt u alles te horen over de kunstenaar Marius de Leeuw, zijn werkwijze, het maken van mozaïeken, de voorgestelde plannen voor herbestemming van de mozaïeken.

Lourdesgrot zusters Franciscanessen: Bolkensteeg:

In samenspraak met de zusters zijn de vrijwilligers van de heemkundekring gestart om de meer dan een eeuw oude Lourdesgrot weer te herstellen. Een wezenlijk onderdeel van de grot is een bijzonder fraai vloermozaïek. Vrijwilligers zijn aanwezig om u het verhaal van deze prachtige Lourdesgrot toe te lichten.

We hopen u zondag 13 september tussen 13.00 uur en 17.00 uur  te ontmoeten tijdens de Open Monumentendag.

De route kunt u hier downloaden of ophalen op een van de drie bovengenoemde locaties.

Comité Open Monumentendag.

Bericht geplaatst in