Open monumentendag 2008: Sporen uit het verleden

Monumentenlezing:

Donderdag 11 september in Zaal Aurora aan de Kerkstraat in Dongen. Daar organiseerde Heemkundekring
De Heerlyckheit Dongen in het kader van de Open Monumentendag een avond met twee bijzondere presentaties rondom het centrale thema: Sporen uit het verleden. Zowel over de Tram in Dongen als over Veldnamen van toen en nu werd die avond verteld. Uiteraard ondersteund met het nodige beeldmateriaal.

zaterdag 13 september 2008, De Heuvel en omgeving.

Monumentendag24Opening

Om 10.30 uur gaf de heer J. Velthoven, wethouder van o.a.
volkshuisvesting, waaronder ook monumentenzorg valt,
de officiële start van deze dag.
Na enkele woorden wordt de Open Monumentendag – vlag gehesen.

Van sporen tot interpretatie

Het vinden van sporen uit het verleden geeft lang niet altijd een
duidelijk beeld van het leven en werken in die voorbij tijd.
Om het leven van toen te leren kennen komt daar nog veel redeneren
en onvermijdelijk ook interpreteren bij kijken.
Vrijwilligers van de stichting IJzertijdboerderij demonstreren hoe het in
z’n werk ging om van gevonden paalsporen tot een volledige boerderij
te komen. Ook hoe het gegaan is om met louter de gevonden
spintollen de toenmalige weeftechniek te leren kennen, wordt
aanschouwelijk gemaakt.

Rondleiding o.l.v. gids over terrein

De gids bij elke groep nam de vele belangstellenden mee over het terrein waar ooit het 17e eeuws slotje Lindenheuvel stond. Door middel van grondboren is men hier op zoek geweest naar sporen uit die tijd.
Hoe dat ging wordt gedemonstreerd. Bodemvondsten ooit hier gedaan waren te zien. Over de industriële sporen uit het Dongense leerlooi-verleden werd verteld in een voormalige leerlooierij. Bovendien stroomt hier over het terrein ook de rivier De Donge, waarin een demonstratie van onderwaterarcheologie werd gegeven. Zelfs de geur van deze rivier ten tijde van de leerlooierijen was te herbeleven!

Rondrit o.l.v. gids door omgeving

Lijn 11, een door een trekker getrokken soort tram, reed elk uur met ongeveer 25 belangstellenden en een gids door de omgeving van het oudst bewoonbare gedeelte van Dongen. Aandacht werd besteedt aan meerdere sporen in het landschap: de voormalige draaibrug, de bestrating in de Groenstraat, de Vlaamse schuur, de Oosterhoutse Baan, typische haagbegroeiingen enz.

Brocantemarkt

Op zoek naar curiosa en/of oude boeken? Aan de rand van De Heuvel stonden vele kramen opgesteld waar deskundigen en enthousiaste amateurs u bijzondere koopwaar uit grootmoeders tijd aanboden.

Ruilmarkt oude bidprentjes

Leden van de werkgroep Genealogie van de heemkundekring De Heerlyckheit Dongen waren deze dag in een stand aanwezig om met u bidprentjes uit te wisselen uit het inmiddels grote bestand van deze werkgroep.

Amuletten maken voor kinderen

Jongere kinderen hebben bij een eigen kraam, onder leiding van deskundigen, zélf uit speksteen een eigen amulet gemaakt. Uiteraard kon ieder deelnemend kind hier ook een eigen inscriptie op aanbrengen.

Monumentendag25   Monumentendag26

Muzikale sporen:

De gehele dag was de Smartlappenmeidengroep “Dongens Leed” op het terrein aanwezig om ons ook muzikaal op het spoor naar de tijd van toen te zetten.

Terras voor drankjes en broodjes

Centraal op het grasveld van de brink op De Heuvel was de gehele dag de gelegenheid om even rustig te bekomen met een hapje en een drankje tussen al de mogelijke activiteiten door.