Lezing: Tempeliers in Brabant

Rob Hopstaken over Tempeliers in Brabant | Donderdag 12 januari 2023 | 20.00 uur | Cammeleur

In opdracht van streeknetwerk LandStad De Baronie schreven de Legendejagers een fictief verhaal over de Tempeliers in het Noord-Brabantse Alphen, gebaseerd op historische feiten. Het historisch onderzoek dat voorafging resulteerde onder andere in een interessante lezing, met fraai beeldmateriaal, over deze machtige ridderorde. In hun korte bestaan in de twaalfde, dertiende en veertiende eeuw hadden zij slechts één commanderij op het huidige Nederlandse grondgebied. Niet in een belangrijke stad als Breda, maar in het naburige Alphen.

De Tempeliers zijn omgeven met groots machtsvertoon en mysteries. In deze lezing nemen de Legendejagers u mee naar de tijd van de kruistochten en het ontstaan van deze ridderorde in het Koninkrijk Jeruzalem. Er wordt een beeld geschetst van de kwaliteiten en gebruiken van deze orde.  Uiteindelijk wordt er ingezoomd op Europa en met name de Lage Landen en zien we waarom deze roemruchte ridders uiteindelijk in 1307 aan hun gewelddadig einde kwamen.

In de lezing staan we niet alleen stil bij de harde feiten, maar bespreken we ook de vele mysteries rondom de Tempeliers. Waarom verkregen zij in korte tijd zoveel macht? Waren zij werkelijk zo rijk als men beweert? En waren zij in het bezit van de Heilige Graal? En waar zijn al die schatten gebleven?

De lezing wordt georganiseerd door de heemkundekring Dongen. Spreker is Rob Hopstaken auteur van het boek: ‘Storm over de commanderij’.

Donderdag 12 januari om 20.00 uur in de Cammeleur.  Entree voor leden gratis, voor niet leden €2,=
Bericht geplaatst in